День захисту прав споживачів

15 березня відзначає День захисту прав споживачів.
Впродовж усього життя ми споживаємо продукти, товари та послуги й платимо за них. Людина народжується і стає споживачем медичних послуг, іде з життя через ритуальні. Тому кожен повинен знати, на що він має право і на що може розраховувати.
“Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів”, – зазначено у статті 42 Конституції України. Отже, захист споживчих прав – це складова частина захисту прав людини.
У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та підтримки з боку держави.
Захист прав споживачів має свою історію та великий міжнародний досвід. Ще в IV столітті до н.е. у стародавньому Херсонесі існував метрологічний нагляд, а наглядачі на ринках слідкували за торгівлею та захищали права споживачів. В Англії у 1200 році король Людовік VI карав за нечесну практику в торгівлі. В Росії засновником захисту прав споживачів вважається Петро І. В його Указі “Про якість” від 11 січня 1723 року зазначається наступне: “Повелеваю хозяина Тульской фабрики Корнилу Белоглазова бить кнутом и сослать на работу в монастыри, понеже он, подлец, осмелился войску государства продать негодные пищали и фузеи. Старшину Фрола Фукса бить кнутом и сослать на Азов, пусть не ставит клейма на плохие ружья…”
У 1936 році була заснована спілка споживачів Сполучених Штатів Америки. Аналогічні організації виникли 1951 року – у Франції та Німеччині, 1957-го – у Великій Британії, у 1960-му – в Канаді. Цього ж року було засновано і Міжнародну Організацію Споживчих товариств “Consumer International”, до якої сьогодні входить понад 200 національних державних, громадських, регіональних та інших консумерських організацій країн світу.
Права людини як споживача вперше офіційно окреслив Президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді, ухваливши 15 березня 1962 року “Білль про права споживачів”. У документі, зокрема, визначено чотири головних права: на безпеку і якість товарів та послуг, на вірогідну інформацію про них, право на вибір та право бути вислуханим у суді, якщо першими трьома правами нехтують. Тож день проголошення Білля світова спільнота відзначає як Всесвітній день прав споживача.
Згодом до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.
У 1973 році ХХV сесія Консультативної Асамблеї Євросоюзу ухвалила “Хартію захисту споживачів”, а в 1985-му – Генеральна Асамблея ООН затвердила “Керівні принципи для захисту інтересів споживачів”.
Згадані три документа лягли в основу адміністративно-правового механізму захисту споживачів в усьому світі.

Поділитись:
НА ГОЛОВНУ