Якщо мобільний заважає навчанню

Якщо мобільний заважає навчанню… Це питання висвітлила Освіта.ua .

Можна уявити, скільки школярів чекають у подарунок до свята стильну трубку! Щоб і музику послухати, і мелодії з анімацією закачати, і фотографії зробити – такі в них сьогодні іграшки. І все б нічого, якби мобільні телефони не втручались у навчальний процес.
Напередодні поточного навчального року (після відповідного наказу Міністерства освіти і науки України, – Ред.) розгорнулась ціла дискусія, присвячена використанню мобільних телефонів школярами під час уроків. Багатьом учителям розмови та SMS-повідомлення у класі заважають нормально вести уроки.
Але існує маса способів вирішити проблему мирним шляхом. Саме мирним – це слово використане в даному контексті не випадково. Пропишемо неординарну історію. Учитель захотів забрати на час уроку мобільний, щоб дитина не відволікалась. У відповідь на це учень вийшов із класу й зателефонував батькам. Вони відразу набрали номер директора школи та пообіцяли заявити в міліцію про крадіжку, якщо телефон негайно не повернуть.
У даному випадку закон на стороні учня. Як вам сподобається, якщо охорона в театрі зажадає вилучити ваш мобільник на час вистави замість стандартного ввічливого прохання відключити його? Або кондуктор в автобусі відбере ваш телефон, мотивуючи свою дію тим, що ваша розмова заважає йому перевіряти проїзні документи? У демократичному суспільстві визнаною є приватна власність і визначені кордони особистої свободи, які треба поважати, незважаючи на вік і суспільний статус.
Щоб не доводилось регулярно розбиратися зі скривдженими дітьми та їхніми батьками, адвокатами та міліцією, варто один раз відредагувати правила внутрішнього розпорядку школи. І, якщо пункт про користування мобільними телефонами в ньому відсутній, додати. На розсуд керівництва й колективу навчального закладу він може зобов’язати учнів «відключати телефон під час уроків». Як варіант – більш м’яка вимога «беззвучного режиму». У випадку порушення прописати, припустимо, видалення з класу. Адже саме так поводяться з недисциплінованими учнями, які заважають не тільки собі, а й однокласникам одержувати знання.
З обговореними в колективі учнів школи правилами необхідно ознайомити як усіх школярів, так і їхніх тат і мам. І проблем у принципі не виникне. Задзвонив телефон на контрольній, коли в усього класу обмежений час на виконання завдання: «Будьте ласкаві, учень Сидоров, залишіть приміщення». Під час пояснення складного матеріалу Петрова відправляє SMS, що супроводжується голосною мелодією, – нехай складає компанію Сидорову в коридорі.
При наявності відповідного запису у правилах внутрішнього розпорядку школи правий учитель, а Петрови та Сидорови нехай наступного разу вирішують, що для них важливіше, спілкування чи оцінки.

ХТО СТЕЖИТЬ ЗА ТЕЛЕФОНОМ?
Багатьох педагогів, особливо вчителів початкових класів, стільникові телефони нервують не тільки як перешкода на уроках.
Непоодинокі випадки, коли у школах у молодших або слабких дітей крадуть чи відбирають дорогі апарати. Природно, коли потерпілі пояснюють удома, що трапилося з телефоном, у батьків виникає бажання поцікавитись у класного керівника, чому той не стежить за порядком.
Щоб уникнути можливих докорів, корисно у правилах внутрішнього розпорядку позначити й те, що за збереження мобільних телефонів школа відповідальності не несе. А на батьківських зборах варто попередити мам і тат, щоб не купували занадто дорогі моделі телефонів для улюблених дітей. Діти є діти, і навіть якщо у класі немає хуліганів, за учнів усієї школи відповідати важко.

ДИКТАТУРА ЧИ САМООРГАНІЗАЦІЯ?
Хоча офіційно затверджених правил користування мобільним зв’язком не існує, будь-яка вихована людина розуміє, що є місця, де телефон краще відключати. У церкві, у театрі, під час відповідальних переговорів. І в той же час депутати користуються стільниковим зв’язком у процесі обговорення законопроектів у парламенті. Треба помітити, єдиним критерієм у даному питанні є загальна культура людини.
Причому діти прекрасно відчувають, коли можуть собі дозволити невихованість. Або навмисно її виявляють. Пригадується ще одна історія. Однолітки навмисно дзвонили хлопчикові під час уроку, щоб викликати в його бік агресію вчителя. Часто діти доводять нелюбимого вчителя, відповідаючи на дзвінки та демонстративно відправляючи SMS. У таких випадках проблема не в телефоні, проблема у відносинах. А мобільник – усього лише один із засобів, досить ефективний, щоби спровокувати конфлікт чи пограти на нервах. Частина батьків висловилась у тому сенсі, що користуватись телефоном чи ні – справа дітей. Задача вчителя – дати матеріал так, щоби в учнів виникло бажання самостійно після дзвінка на урок відключати трубку, щоб не пропустити ні слова. І таким педагогам телефони не заважають. Тому що в їхніх класах чудово працює принцип демократії: роби, що тобі подобається, але не заважай іншим. І учні розуміють, що дисципліна – це, насамперед, питання внутрішньої самоорганізації.
Адже ніхто не сперечається з персоналом медичних установ, який вимагає надягати змінне взуття чи бахіли.
У зв’язку з цим пригадується письменник і режисер Євгеній Гришковець, який свої виступи починає м’яким проханням відключити звук на мобільних. Мовляв, задзвонить раптом голосно телефон із популярною мелодією, а всі навколо подумають – ну і смак у людини, яка поставила такий дурний ригтон! Після цього коментарю глядачі дружно відключають телефони. Причому із задоволенням, посміхнувшись жарту. Адже головне, знайти правильний підхід, підібрати потрібні слова.

ПЕРЕТВОРЮЄМО ВОРОГА НА ТОВАРИША
Доводиться констатувати, що багато педагогів до мобільного телефону відносяться як до досить непотрібного предмета навіть в особистому користуванні. Принаймні, деякі вчителі так себе позиціонують. Варто брати до уваги – якщо позбутись емоцій, мобільний телефон може деякою мірою сприяти навчальному процесу. У сучасних, навіть простеньких трубках закладено чимало корисних функцій. Наприклад, дитина може поставити звукове нагадування в календар, щоб не забути підготуватись до складної контрольної. Або використовувати телефон як калькулятор. Якщо вчитель виявить свою грамотність у відношенні сучасних засобів зв’язку, учні це обов’язково оцінять, і контакт із класом зміцнішає.
Ну і, звичайно ж, педагогам варто розбиратись у мобільних телефонах хоча би для того, щоби припиняти списування. Трапляється, діти обмінюються беззвучними SMS-повідомленнями з правильними відповідями під час контрольних робіт або одержують підказки від друзів дистанційно, за допомогою hands free – це пристрій за принципом навушника, що дозволяє користуватися стільниковим зв’язком, не тримаючи телефона біля вуха.

Звичайно, з мобільними телефонами на уроках можна боротись. Але, безумовно, з ними краще дружити.

Більше новин на: Яворів Інфо

Поділитись:
НА ГОЛОВНУ